ثبت نام در دوره
220 هزار تومان

زمان دوره : 16 ساعت


مدرس : مهندس امیرحسین قرشی

21 تیر

روز های برگزاری : 21 و 22 تیرماه


ساعت برگزاری : 8:30 الی 17

شیراز ، خیابان صورتگر، روبروی کوچه 10 ، ساختمان جام جم، طبقه سوم

ثبت نام رزرو دوره

دوره تشریح الزامات و ممیزی داخلی ISO9001:2015

دوره ISO 9001


استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند.

همانطور که می دانید، معنای مدیریت را برنامه ریزی، کنترل، هدایت و نظارت میدانند و در ایزو ۹۰۰۱ قرار است این اقدام ها با رویکرد کیفیت انجام شود.

هدفی که در متن استاندارد ۹۰۰۱ وجود دارد، این است که سازمانی که این استاندارد را پیاده سازی و اجرا می کند، متعهد شود محصولی تولید کند که ثبات کیفیت داشته باشد. یعنی اگر محصول درجه ۲ تولید می شود، این محصول به درجه ۳ تنزل نداشته باشد.

از مواردی که در ایزو ۹۰۰۱ بسیار حائز اهمیت است، تفکرسیستمی و رویکرد فرآیند است. این استاندارد سازمان را در قالب یک سیستم می بیند و با نگاه فرآیندگرا به سازمان سعی می کند، ارتباط مطلوبی را بین واحدهای سازمان ها ایجاد کند تا علاوه بر بهبود ارتباطات سازمان و کیفیت این ارتباطات، بتوان محصول و خدمات بهتری را نیز به مشتری ارائه کرد.

همچنین استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با ایجاد الزاماتی در مستندسازی سازمان، سعی در ایجاد نظم می کند. لازم است سازمان ها فرآیندها و اقداماتی که بر رضایت مشتری و تولید محصول باکیفیت تاثیر می گذارد را مکتوب کند و برای آن روش های مشخصی را بنویسد تا سازمان بتواند محصولی با کیفیت یکسان تولید کند.

 دوره ISO 9001

اما روند شکل گیری و نگارش این استاندارد به شرح زیر می باشد:


  • در سال ۱۹۷۹ كميته فنی TC 176 سازمان بين المللی استاندارد (ISO.org) به نام «كميته تضمين كيفيت و مديريت كيفيت» تشكيل گرديد.
  • در سال ۱۹۸۷ اولین نسخه استاندارد منتشر شد که تنها مفاهیمی در مورد محصول، کیفیت، مشتری و… را بیان می کرد و قابلیت اجرا و پیاده سازی در سازمانها را نداشت. (امروزه آنرا بعنوان ایزو ۹۰۰۵ که یکی از خانواده های ایزو ۹۰۰۱ می باشد می شناسیم)
  • در سال ۱۹۹۴ الزامات اجرایی استاندارد تدوین و تصویب شد، این الزامات شامل ۲۰ بند بودند. در آن زمان سازمانی که در حوزه فعالیت خود بند طراحی را نداشت (محصول جدید طراحی نمی کرد) استاندارد ایزو ۹۰۰۲ و سازمانی که در حوزه طراحی نیز فعال بود ایزو ۹۰۰۱ را دریافت می کرد. که البته از سال ۲۰۰۰ دیگر استاندارد ایزو ۹۰۰۲ منسوخ شده و دیگر استفاده نمیشد. (اگر دید بر روی محصولی زده است دارنده استاندارد ایزو ۹۰۰۲ بدانید این محصول حداقل از سال ۲۰۰۰ تاکنون گواهینامه های خود را تمدید نکرده است و عملا ایزو ندارد یا بسته بندی های آن مربوط به قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد)
  • در سال ۲۰۰۰ الزامات استاندارد به ۸ بند کاهش یافته و رویکرد فرآیندی را مد نظر قرار داد. رویکردی که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را به سیستم و رویکرد تیمی نزدیکتر کردو این رویکرد تغییر بزرگ و جذابی در استاندارد بود.
  • در سال ۲۰۰۸ نیز تغییرات جزئی و اجمالی در متن استاندارد انجام شد که البته تغییری در اصل استاندارد ایجاد نشد. برخی از این تغییرات مواردی همچون انتخاب نماینده مدیریت از بین مدیران، تاکید بیشتر بر روی برون سپاری، صلاحیت کارکنان و موارد اینچنینی بود.
  • در سال ۲۰۱۵ پس از صحبت های مختلف در خصوص تغییرات استاندارد، بالاخره استاندارد مجددا ویرایش خورد و در آن تغییرات عمده ای ایجاد شد، بندهای استاندارد به ۱۰ بند تغییر کرد، نگرش و تفکر مدیریت ریسک، مدیریت دانش، برنامه ریزی استراتژیک و تحلیل محیط های سازمانی و موارد دیگر به استاندارد اضافه شد و البته مفاهیمی چون نماینده مدیریت، نظامنامه کیفیت، اقدامات پیشگیرانه و مواردی دیگر از این استاندارد حذف شدند.

سرفصل های اموزشی دوره ISO 9001:2015 : 


  • آشنايي با مفاهيم اوليه شامل سيستم مديريت، استانداردهاي مديريتي و …
  • تاريخچه استاندارد ايزو ۹۰۰۱
  • اصول سيستم مديريت كيفيت، نگرش فرآيندي، چرخه PDCA و تفكر مبتني بر ريسك
  • آشنايي با تفكر استراتژيك و نقش آن در استاندارد ايزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵
  • دامنه كاربرد استاندارد ايزو ۹۰۰۱ ،مراجع الزامي و تعاريف كاربردي ايزو ۹۰۰۱
  • تحليل بافت سازمان شامل محيط دروني، محيط بيروني و ذينفعان
  • نحوه مستندسازي فرآيندها و نقشه فرآيندي
  • تشريح الزامات مربوط به رهبري در سازمان
  • آشنايي با خط مشي و نحوه تدوين آن
  • ارزيابي ريسك و فرصت در سازمان و اقدامات مربوط به آن
  • نحوه تدوين اهداف سيستم مديريت كيفيت
  • آشنايي اوليه با مديريت تغيير
  • منابع سازماني شامل منابع انساني،زيرساخت،محيط اجرايفرآيند، منابع پايش و اندازه گيري و دانش سازماني
  • نحوه مستندسازي سيستم و مديريت كيفيت و كنترل مستندات
  • برنامه ريزي و طرح ريزي عمليات سازمان
  • الزامات مربوط به ارائه خدمات يا محصول به مشتريان
  • الزامات كنترل محصول يا خدمات برون سپاري شده به تامين كنندگان
  • آشنايي با طراحي و توسعه محصولات و خدمات
  • اصول و الزامات مرتبط با توليد
  • كنترل محصولات نامنطبق
  • ارزيابي عملكرد
  • الزامات مربوط به پايش و اندازه گيري سيستم
  • آشنايي با اصول مميزي داخلي
  • الزامات مربوط به بازنگري مديريت
  • توضيح مفهوم بهبود مداوم
  • آشنايي با عدم انطباق، اصلاح و اقدام اصلاحي

 

مدرس دوره


teacher-photo

مهندس امیرحسین قرشی

مشاهده رزومه

کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک و مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس - نویسنده کتاب ISO9001:2015

دیدگاه خود را ثبت کنید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره رایگان میتوانید با درج شماره تماس خود منتظر تماس کارشناسان ما باشید

دوره hse