حادثه ناشی از کار چیست؟
حادثه ناشی از کار:
عبارت است از اتفاق یا پیامدی ناخواسته و برنامه ریزی نشده که در هنگام انجام کار پدید آمده و با آسیب های شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد .
منظور از ناخواسته و برنامه ریزی نشده این است که حادثه،دست ساز و صحنه سازی شده نباشد.
مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حادثه ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می شود.
بانگاه به ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی و ماده ۹ آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و نیز ماده ۷۹ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها درصورت روی دادن هرگونه پیشامد و حادثه ای برای کارگر،کارفرما مکلف است ضمن کمک به آسیب دیده و جلوگیری از تشدید صدمات وی،ظرف سه روز اداری مراتب را به اداره های کار و تامین اجتماعی محل گزارش دهد افزون بر این،کارفرما باید درپایان هرماه،آمار بیماران و حادثه دیدگان شغلی کارگاه خود را نیز به اداره کار محل گزارش نماید.
اداره کار نیز برپایه ماده ۹۶ قانون کار مکلف به رسیدگی به حوادث ناشی از کار می باشد که فرایند آن بدین گونه است:
۱-مراجعه آسیب دیده یا اولیا دم به مراجع قضایی و انتظامی
۲-نامه نگاری مراجع قضایی و انتظامی با اداره کار محل برای اظهارنظر کارشناسی
۳-مراجعه آسیب دیده یا اولیا دم به بازرسی کار اداره کار محل و تکمیل فرم های نخستین بررسی حادثه
۴-تحویل گواهی پزشکی قانونی و هرگونه سند و مدرکی برای تایید روی دادن حادثه به بازرس کار از سوی حادثه دیده
۵-کارشناسی حادثه توسط بازرس کار با مراجعه به محل رخ دادن رویداد،شنیدن گفته های آسیب دیده،کارفرما،گواهان و بررسی مدارک و مستندات ارائه شده از سوی طرفین پرونده
۶-نوشتن گزارش حادثه توسط بازرس کار با شرح چگونگی وقوع حادثه و تعیین عوامل موثر در بروز حادثه
۷-فرستادن یک نسخه از گزارش کارشناسی حادثه به مراجع قضایی و انتظامی
گفتنی ست که کارشناسان تامین اجتماعی نیز در صورت بیمه بودن کارگر،به کارگاه مراجعه کرده و گزارشی مبنی براینکه حادثه در کارگاه و حین انجام کار برای کارگر روی داده است یا خیر،تهیه می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید