چگونه بر استرس های ناشی از محیط کار غلبه کنیم؟
استرس شغلی، نشانه های های آن و روش های غلبه بر آن:
👈استرس شغلي و رويدادهاي استرس هاي زندگي با سلامت روان رابطه مثبت معني داري داشته و مي توان استرس شغلي و رويدادهاي استرس زاي زندگي را متغيرهاي پيش بيني كننده براي سلامت روان دانست، استرس شغلي داراي عوارض و پيامدهاي مختلف جسمي، رواني و رفتاري است. استرس شغلي بصورت يك پروسه بيولوژيكي، روانشناختي و ادراكي بدن انسان را وادار به تلاش مي نمايد و بدن نيز طبيعتاً سعي مي كند با آن تطابق پيدا كند و اين كار با صرف انرژ ي و جنگيدن با بيماري و پاسخ حياتي همراه است.
چگونگي عملكرد استرس:
استرس با توالي اتفاقات خاصي عمل ميكند . اين توالي را اصطلاحاً نشانگر سازگاري كلي مي نامند آن را در سه گام مشخص تعريف مي نمايند:
🔴 1- واكنش اخطار:
با آغاز استرس واكنش اخطار به همراه آن خواهد آمد. اين واكنش معمولاً پاسخي فيزيولوژيكي است كه تعداد زيادي از فعل و انفعالات سيستم ها ي بدني را به كا ر مي اندازد.
به اين ترتيب كه هورموني توسط غده فوق كليوي ترشح گرديده و وارد جريان خون مي شود كه نتيجه آن ازدياد ضربان قلب، ضعيف شدن تنفس، جاري شدن خون از پوست و احشاء به ماهيچه ها و مغز (كه در نتيجه باعث سرد شدن دست و پاها مي گردد) و توزيع مواد غذايي مورد نياز به قسمت هايي از بدن، ماهيچه ها از جمله اين تغييرات نمي باشد.
🔴 2- گام مقاومت:
در صورت پايبندي عامل فشار گام مقاومت آغاز مي شود و در حالي كه به نظر مي رسد همه چيز به حالت عادي باز گشته است اما بدن امكانات خود را بسيج نموده تا با عامل فشار مبارزه كند.
🔴 3-گام فرسودگی:
در صورتي كه منابع و ذخاير انرژي رواني و جسمي براي مدت طولاني با عامل فشار درگير شوند كم كم به پايان رسيده و مرحله سوم نشانگر تطابق عمومي يعني فرسودگي به پايان مي رسدو بار ديگر نشانه هاي مرحله واكنش اخطار ظاهر شده و بدن به علت كاركرد بد اعضايش تا حد زيادي در مقابل امراض آسيب پذير می شود. در اين مرحله فروپاشي رواني صورت می گیرد.
علا ئم استرس:
✅ علائم جسماني:
سردرد، ميگرن، سوء هاضمه، بدخوابي، خارش و التهاب پوستي، گرفتگي عضلات، درد پشت شانه ها و گردن، فشارخون بالاو كلسترول بالا.
✅ علائم رواني: اضطراب، تنش، بي طاقتي، افسردگي، كسالت و بي حوصلگي، احساس بيهودگي و عدم اعتماد به نفس.
✅ علائم شناختي: فراموشي، كاسته شدن قدرت تمركز، كاهش كارايي فرد.
✅ علائم اجتماعي: پرخاشگري و غير قابل تحمل شدن، زدگي از مردم، فقدان ارتباط و تنها گزيني و عدم ايفاي نقش خانوادگي.
✅ علائم رفتاري: بالا رفتن مصرف سيگار، افزايش مصرف دارو، رفتار جرقه ای، بی توجهی به ظاهر شخصی خود و عوض شدن ریتم اشتها.
عوامل ايجاد كننده استرس:
⬅ عوامل فيزيكي محل كار مانند سر و صدا ي بيش از حد در محيط كار، گرما و سرما ، وجود گازها ي سمي ، نور كم و ناكافي. ⬅ ساختار سازمان متكي بر تمركز بيش از حد
⬅ عدم امكان پيشرفت و ارتقاء
⬅ تخصص گرايي افراطي و جزيي شدن كار وظايف شغلي
⬅ ارتباطات ناقص و عدم انتقال موثر اطلاعات درست
⬅ حساسيت زياد براي انجام وظايف
⬅ زياد بودن حجم كار
⬅ كمبود وقت و انجام چند كار به صورت هم زمان
⬅ تغييرات سريع در مقررات و ضوابط
⬅ عدم رضايت از شغل توسط شاغل
⬅ كمبود اختيارات براي انجام وظايف محوله
⬅ كمبود امكانات در محيط كار
⬅ روشن نبودن انتظارات مديران
⬅ پيچيده بودن وظايف
⬅ توفيق افراد فرصت طلب در سازمان
⬅ عدم رعايت مقررات و قوانين توسط برخي از اشخاص
⬅ ضعف ايمان و اعتقادات مذهبي در بعضي از اشخاص
⬅ افزايش فساد اخلاقي مانند: رشوه خواري و…
⬅ تورم و افزايش هزينه هاي زندگي
✍براي مقابله با استرس بايستي عوامل و زمينه هاي استرس زا شناسايي تا راهكارهاي متناسب با آنها به كار گرفته شود و عوامل استرس زا تعديل شوند.
10 توصیه برای کاهش استرس در محیط کار:
🔶 1ـ مدیریت زمان و مهارت های سازمانی خود را بهبود بخشید . فهرست هایی هم در مقیاس کوتاه مدت و هم بلند مدت برای کارهایتان تنظیم کنید، ز اهداف غیر منطقی دست بردارید، برای آنچه نیاز دارید حتما کمک بطلبید و « نه » گفتن را بیاموزید . 🔷 2ـ به عضلات خود استراحت داده و نفس عمیق بکشید . چنانچه غرق در روابط و وظایف حرفه ای خود شده اید، لحظه ای موقیت را فراموش کرده و نفس عمیقی بکشید، در خاطر داشته باشید زمانی که از راه بینی نفس می کشید نسبت به زمانی که از راه دهان تنفس می کنید کارایی انرژی در بدن شما بالاتر خواهد بود. 🔶 3ـ وقفه های بیشتری را در میان ساعات کاری خود بگنجانید. حتی 5 دقیقه فراغت از کار هم برای شما سودمند است. از کنار میزتان برخیزید و کمی قدم بزنید، البته اگر مجال خارج شدن را داشته باشید به مراتب بهتر خواهد بود کمی نرمش در سرعت و میزان کاهش سطح استرس تاثیر بسیاری دارد . 🔷 4ـ شاد باشید . سعی کنید بیشتذ لبخند بزنید، مسلما خنده استرس را کاهش می دهد، زمانی که سعی می کنید حضور مطبوعی در میان اطرافیانتان داشته باشید بالطبع وجود آنها نیز در نظر شما خوشایند و مطبوع خواهد شد . 🔶 5ـ یاد بگیرید که بهتر به دیگران گوش بسپارید . آن هنگام که دچار عدم توافق با سایرین شدید پیش از آشفته شدن با دقت به آنها گوش دهید چون بدون شک نکاتی از تفاهم را خواهید یافت. 🔷 6ـ در چیدمان و طراحی محیط کار اصلاحات لازم را صورت دهید . در اعمال هر گونه اصلاح و تعدیل ضروری از لحاظ روشنایی، دما، میزان سر و صدا و سایر فاکتورهای قابل کنترل در محیط کارتان تردید نکنید. 🔶 7ـ از آنچه خارج از محدوده اختیارات شماست صرف نظر کنید . باور کنید مسائلی وجود دارند که نگران شدن درباره آنها اهمیتی ندارد و یا تغییر آنها خارج از توان شماست، پس بیهوده وقت خود را برای تلاش بر هیچ یک از این دو مقوله هدر ندهید. 🔷 8ـ خواب مناسبی داشته باشید. خواب کافی علاوه بر کاهش استرس، سطح انرژی و توانمندی شما بمنظور تمرکز در کار را افزایش می دهد . 🔶 9ـ در جستجوی یک ناصح باشید. همواره کسی را برای صحبت و تبادل نظر داشته باشید تا از این طریق بخش عمده ای از استرس را از خود دور نمایید. 🔷 10ـ زمان بیشتری را به همنشینی با افراد خوش بین اختصاص دهید . استمرار در تقابل با افراد منفی اندک اندک شما را با آن هم تراز می سازد. سعی کنید با افرادی کار کنید که دارای نگرش مثبت هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message]
مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر :
دوست عزیزم سلام
من مسعود محمودی هستم، همیشه یکی از علایق شخصی بنده انتقال تجربیاتم و همچنین دریافت تجربیات از شما عزیزان بوده است. در همین راستا جهت انتقال تجربیات و افزایش دانش و آگاهی کارگاه آموزشی تجربه های من را راه اندازی کرده ام که بصورت هفتگی در یک جلسه 1 تا 1.5 ساعته به بحث و آموزش پیرامون موضوعات HSE می پردازیم. در صورت تمایل می توانید فرم ذیل را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیرم و جلسات آموزشی را با هم شروع کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید