ارگونومی در محیط کار

ارگونومی چیست؟

ارگونومی علمی است که به تناسب بین کارکنان و محیط کار می پردازد. علم ارگونومی باعث می شود استفاده از صندلی، مانیتور، کیبور و … در محیط کار به سلامتی کارکنان آسیبی نرسانند و افراد در محیط آرامش بخش و ایمنی کار کنند. ارگونومی در محیط های  کاری که نیازمند نشستن طولانی مدت هستند اجرا می شود. اجرای درست ارگونومی از اضافه وزن کارکنان در چنین محیط هایی جلوگیری می کند.

اگر شرایط کاری به گونه ای است که کارکنان در ساعات طولانی تحرک کمی دارند یا وضعیت بدنی در شرایط نامنسابی قرار می گیرد که ممکن است به اسکلت بدنی یا ستون فقرات آسیب برسد ضروری است قوانین ارگونومی در محیط کار به کار گرفته شود.


مواردی زیر  را در اجرای قوانین ارگونومی در نظر بگیرید:

  • تجهیزات کاری باید متناسب با کارکنان باشند و نه کارکنان متناسب با تجهیزات کاری!
  • وضعیت بدنی در محیط کار باید در حالت آرامی باشد. دست، پا و گردن و …. نباید در فشار باشند. 
  • در محیط کار حتماَ در فواصل زمانی مختلف باید زمان استراحت وجود داشته باشد.
  • کارکنان در زمان استراحت باید از جای خود بلند شوند، کمی راه روند، بدن راکشش دهند و چشم ها را به مدت ۵ ثانیه ماساژ دهند.
  • برای جلوگیری از استرس، کارکنان باید سعی کنند فعالیت های خود را به بخش های متنوعی تقسیم کنند و از صرف زمان زیاد بر روی یک فعالیت ثابت دوری کنند.

خطرات ناشی از بی توجهی به ارگونومی در محیط کار

عدم توجه به ارگونومی منجر به بروز بیماری‌های ستون فقرات musculoskeletal disorders (MSD)  و یا musculoskeletal injury (MSI) می‌شود که مربوط به اختلات اسکلت بدن هستند.

این بیماری‌ باعث ایجاد درد، سوزش و بی حسی در نواحی مثل عضلات،‌تاندون‌ها‌،رباط،‌اعصاب،مفاصل گردن،شانه، بازو، مچ دست یا کمر می‌شوند که در نهایت منجر به کاهش بهره وری، از دست دادن زمان و یا ناتوانی دائمی یا موقت در کار می‌گردند.


مزایای اجرای قوانین ارگونومی در محیط کار


 ۱-کاهش هزینه ها

ارگونومی با کاهش ریسک های احتمالی منجر به کاهش هزینه های ابتلا به بیماریهای MSD می شود.

 ۲-افزایش بهره وری

راه حل ها و قوانین ارگونومی اغلب باعث افزایش بهره وری در کار می شوند و طراحی شرایط مناسب جهت کار کردن باعث ایجاد محیطی کارآمد می شود. 

۳-بهبود کیفیت

عدم توجه به موارد ارگونومی باعث می شود کارکنان نتوانند بهترین حالت خود را در کار ارئه کنند و اشتیاق خود را به مرور از دست دهند. 

۴- افزایش مشارکت کارکنان

وقتی شرکت یا سازمانی در جهت حفظ سلامتی و ایمنی کارکنانش تلاش می کند، کارکنان از اینکه مورد اهمیت و توجه واقع شدند احساس رضایت می کنند و تجربه کاری خوبی را احساس می کنند. این موضوع باعث می شود کارکنان در زمان های خستگی هم سعی ککند روحیه خود را حفظ کنند، کمتر  غیبت کنند و با انرژی بیشتری کار کنند.

۵- ایجاد فرهنگ ایمنی کار

  ارگونومی منجر به ایجاد فرهنگ ایمنی بهتر می شود و در واقع بیانگر تعهد شرکت یا سازمان نسبت به سلامتی و ایمنی به عنوان ارزش های اصلی کار است.

مهم ترین دارایی یک سازمان داشتن کارکنان سالم و سلامت است. ایجاد و تقویت فرهنگ ایمنی و سلامت باعث عملکرد بهتر افراد درون سازمان و نهایتاَ کسب موفقیت های بیشتر و بهتر برای سازمان می شود.


 

دیدگاه خود را ثبت کنید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *